Derfor er 2-bolt tenner sterkest

31. januar 2022

Akkurat nå er det kampanjepriser på 2-bolt tannsystem til gravere på 35-60 tonn. De er produsert i Norge, og klare til levering. Dette er de sterkeste og mest robuste tennene du kan ha på en graveskuff. Gudmund Thomassen forklarer hvorfor.

– Styrken og stabiliteten er den største fordelen med disse tennene.

Gudmund Thomassen

Det sier Gudmund Thomassen (52), salgssjef for Norden i KVX. Han kom til KVX for to år siden, akkurat idet Covid-pandemien rullet inn over samfunn og næringsliv verden over. Før han kom til KVX arbeidet han hos en maskinentreprenør, og han vet derfor at god redskap kan gjøre forskjellen på om en jobb blir lønnsom eller ikke. 

Nå i vinter har han vært med på å lansere en kampanje på tenner og forstykker til større gravemaskiner. Samme dag som kampanjen ble kjent fikk han inn den første bestillingen. 

Gudmund Thomassen

Konvertere til KVX

– Ja, det stemmer. Det kom samme dag en bestilling fra en kunde som ville konvertere til KVX fra et annet system. Det var en kunde som lenge har ønsket å gå over til vårt system. Flere bestillinger har rullet inn de to første ukene av kampanjen, sier Thomassen.

Vinterkampanjen er på flere pakkeløsninger med forstykke og vendbare tenner i M60 størrelse. Dette er slitedeler til graveskuffer på størrelser som passer til gravemaskiner fra 35 til 60 tonn. Tennene i kampanjen er 2-bolts vendbare M60 tenner. De er sterke, stabile og robuste – akkurat som resten av KVX-sortimentet.

Få ting her i verden utsettes for påkjenninger som tenner på gravemaskinskuffer. Flere hundre ganger hver dag eter de seg inn i røysa. Jo flere ganger pr dag, jo mer kubikk. Og kubikk er tid, tid er penger. Kan hende en sving går litt fort, og man treffer litt forkjært i en storstein eller berget. Da er det hardt å være tann.

Ingen konkurrerende tannsystemer tåler hverdagens påkjenninger like godt som KVX 2-boltstenner. Tenner som ryker kan gjøre kostbare skader på knuser, transportbånd eller i andre deler av produksjonskjeden. Tenner skal ikke ryke. KVX 2-boltstenner er den sterkeste forsikringen mot slike skader.

– Man må være sikre på at tennene blir sittende på skuffa, uansett hvilke påkjenninger de utsettes for. Ingen tenner sitter like godt som KVX 2-boltstenner, sier Thomassen.

M60, Intruder og E2 – tre tannsystemer til ett forstykke

Forstykket i M60-kampanjen kan også brukes sammen med tannsystemene Intruder og E2. Her kan altså tre tannsystemer brukes på samme forstykke. M60-tennene kan også kombineres med «melketenner» i M48-størrelse, som en ekstra slitasjebeskytter på forstykket.

Alt er basert på at tennene er festet med to bolter. Det er et robust og velprøvet system som så dagens lys på begynnelsen av 1980-tallet, og som har blitt videreutviklet underveis. Dersom en sveiset tannadapter ryker, så må skuffen svært ofte inn på verksted for reparasjon. Den skal fraktes, den skadde delen skal brennes ut, stålet skal slipes og ny tann eller adapter skal sveise på. Deretter skal skuffen kjøres tilbake til anleggsplassen. Da går det fort en dag – i beste fall.

Tenner er slitedeler, og må byttes når de er utslitt. Med vendbare tenner fordobles brukstiden. Når tennene er utslitt i den ene enden er det bare å snu dem, så er det klart til å jobbe på. Skuffen trenger heller ikke forlate arbeidsplassen eller maskinen når tennene er utslitt i begge ender.

– Det er riktig. Når tennene er utslitt snues eller byttes de enkelt på stedet. Det gir minimal nedetid, og man får fortsatt på jobben fortest mulig, sier Thomassen.

– M60 tenner er store og tunge saker…?

– Ja, de er kraftige. Det kan være bra å ha med et par ekstra hender til hjelp, eller noe å løfte og holde med. Men det går bra alene óg, sier han.

Eventuelt kan man få en servicebil til stedet, og en tekniker som bytter tennene kjapt.

Produsert i Norge

Covid-pandemien har også sendt verden ut i en kriselignende situasjon i den globale logistikken og flyten av varer mellom land og verdensdeler. Hele verdens næringsliv har blitt vant til at varer kan produseres rimelig i Asia, sendes sømløst i et velfungerende logistikksystem og leveres til mottakere og sluttbrukere akkurat når man forventer det. Flere faktorer i kombinasjon har gitt den skuta et skudd for baugen. Og «skuta» som kjørte baugen inn i bredden av Suez-kanalen i fjor var bare én av flere faktorer.

Vinterkampanjen på M60 2-bolttenner er i praksis uberørt av den situasjonen.

– Tenner, forstykker og andre slitedeler produseres på Jæren i Norge. Stålet kommer fra leverandører i Europa. Så disse er det ingen fare for å måtte vente på. De er klare til levering nå, smiler Gudmund Thomassen.